• data oplossingen
  • branding
  • marketing

een totale rebranding en geslaagde, ludieke HR-campagne voor Sofatech

dat is pas een totaalproject met een glimlach

Sofatech is een IT-bedrijf in het West-Vlaamse Houthulst, gespecialiseerd in software- en hardwareoplossingen voor kmo's. IT mag dan al een ernstig en soms complex onderwerp zijn, Sofatech communiceert op een vlotte, luchtige manier in een geheel eigen positieve stijl. Dat doen ze letterlijk en figuurlijk 'met de glimlach'. Die insteek wilden ze verder uitdiepen en doortrekken in al hun communicatie. Een uitdaging die wij op onze beurt ook met de glimlach ter harte namen en samen met onze spitsbroeders van Maquina tot een geslaagd totaalproject kneedden.

de uitdaging

Sofatech had de uitstraling van een typisch IT-bedrijf. Ze zochten een partner die een krachtige, herkenbare branding kon neerzetten in lijn met de sfeer binnen het bedrijf en de groeiambities die daarmee gepaard gaan. Dit moest overal doorgetrokken worden, zowel via website, social media kanalen, marketingcampagnes, offline tools,…

onze oplossing

  • Strategie
  • Merkbepaling
  • Branding
  • Campagnebeelden
  • Website
  • Employer branding met HR campagnes
  • Online & Offline marketing
  • Belettering gebouw, auto's, vlaggen, ...
  • Apparel, gadgets en relatiegeschenken
  • Fotoshoot in studio en op locatie

het resultaat

Sofatech is een bedrijf met gepassioneerde, gelukkige mensen die er voor gaan. Daarom ook de baseline "ICT Solutions with a Smile". Deze ludieke branding werd doorgetrokken in de campagnebeelden, in de volledige marketing en in de employer branding. Hierdoor werden ze duidelijk op de kaart geplaatst als vaste, betrouwbare IT partner. Na lancering van nieuwe branding en website en campagnes realiseerde Sofatech een sterkte groei met een opening van een 2de vestiging in Gent begin 2022 en een sterke groei van hun team.

De design sprint: een gezonde basis voor elk totaalproject

De ideale basis om een totaalproject als dit voor Sofatech uit te werken is een diepgaande, gestructureerde denkoefening. Daarom begonnen we met een design sprint, een gefaseerde oefening in design thinking om de nieuwe stijl en branding van Sofatech zo vlot mogelijk gelanceerd te krijgen met een maximum aan impact. Tijdens zo'n design sprint sluiten we ons een week lang op samen met de klant om stap voor stap elk element van de marketingaanpak af te wegen en op scherp te stellen, waarbij we eventueel elke dag met andere teams sparren en overleggen. Als je de beslissingen in zo'n totaalproject niet wil laten aanslepen, is zo'n design sprint echt aangewezen: even door de zure appel heen bijten om daarna meteen de zoete vruchten ervan te plukken!

De situatie van de klant als inspiratie

Een eerste stap was een positioneringsoefening samen met het team van Sofatech, waarbij we op zoek gingen naar insteken voor de rebranding en huisstijl voor de toekomstige campagnes. Daarbij lieten we ons inspireren door de input die Sofatech ons gaf over de voornaamste problemen waar hun klanten mee kampen.

In de campagne proberen we daar dan op in te spelen, op deze manier:

  • Sommige bedrijven zijn hun IT-oplossing volledig ontgroeid. Als visuele metafoor kozen we voor een campagnebeeld met de acteur Bert Huysentruyt die uit zijn kleren barst. Een tweede beeld om deze gedachte te ondersteunen toont een veel te klein fietsje (waarmee je altijd achterop blijft en de nieuwste ontwikkelingen nooit kunt bijbenen).
  • Andere prospects hebben niet eens een degelijk boekhoudpakket en verdrinken in de mappen en post-its. Campagnebeeld is een dame in pino-look die helemaal onder de post-its zit.
  • Verder is er ook een groep potentiële klanten die geregeld in de kou blijven staan wanneer ze contact opnemen met hun IT-partner en geen (of te laat) gehoor vinden. Hier zetten we een beeld van acteur Bert Huysentruyt tegenover in winterjas en vol ijspegels.

Rebranding doorgetrokken tot in de alle geledingen van het bedrijf

Die beelden en visuals werkten we uit en integreerden we in de totale rebranding. We zetten onze schouders onder:

  • een nieuw logo samen met een frisse huisstijl
  • een nieuwe website
  • e-mailhandtekening
  • visitekaarten
  • groentenkaarten
  • templates
  • offertemappen
  • e-mailtemplate
  • ...
We zijn heel tevreden van het resultaat. Door allereerst die ‘net andere insteek dan andere IT-bedrijven’ en daarbij de correcte opvolging zijn we tot een heel mooi resultaat gekomen.
aandacht grijpen, met respect voor je identiteit? nog beter scoren bij je publiek?