Rebranding van a tot z van Sofatech

Totaalproject met de glimlach

www.sofatech.be

Sofatech is een IT-bedrijf in het West-Vlaamse Houthulst, gespecialiseerd in software- en hardwareoplossingen voor kmo's. IT mag dan al een ernstig en soms complex onderwerp zijn, Sofatech communiceert op een vlotte, luchtige manier in een geheel eigen positieve stijl. Dat doen ze letterlijk en figuurlijk 'met een smile'. Die insteek wilden ze verder uitdiepen en doortrekken in al hun communicatie. Een uitdaging die wij op onze beurt ook met de glimlach ter harte namen en samen met onze spitsbroeders van Maquina tot een geslaagd totaalproject kneedden.

De design sprint: een gezonde basis voor elk totaalproject

De ideale basis om een totaalproject als dit voor Sofatech uit te werken is een diepgaande, gestructureerde denkoefening. Daarom begonnen we met een design sprint, een gefaseerde oefening in design thinking om de nieuwe stijl en branding van Sofatech zo vlot mogelijk gelanceerd te krijgen met een maximum aan impact. Tijdens zo'n design sprint sluiten we ons een week lang op samen met de klant om stap voor stap elk element van de marketingaanpak af te wegen en op scherp te stellen, waarbij we eventueel elke dag met andere teams sparren en overleggen. Als je de beslissingen in zo'n totaalproject niet wil laten aanslepen, is zo'n design sprint echt aangewezen: even door de zure appel heen bijten om daarna meteen de zoete

brainstorm

De situatie van de klant als inspiratie

Een eerste stap was een positioneringsoefening samen met het team van Sofatech, waarbij we op zoek gingen naar insteken voor de rebranding en huisstijl voor de toekomstige campagnes. Daarbij lieten we ons inspireren door de input die Sofatech ons gaf over de voornaamste problemen waar hun klanten mee

In de campagne proberen we daar dan op in te spelen, op deze manier:

  • Sommige bedrijven zijn hun IT-oplossing volledig ontgroeid. Als visuele metafoor kozen we voor een campagnebeeld met de acteur Bert Huysentruyt die uit zijn kleren barst. Een tweede beeld om deze gedachte te ondersteunen toont een veel te klein fietsje (waarmee je altijd achterop blijft en de nieuwste ontwikkelingen nooit kunt bijbenen).
  • Andere prospects hebben niet eens een degelijk boekhoudpakket en verdrinken in de mappen en post-its. Campagnebeeld is een dame in pino-look die helemaal onder de post-its zit.
  • Verder is er ook een groep potentiële klanten die geregeld in de kou blijven staan wanneer ze contact opnemen met hun IT-partner en geen (of te laat) gehoor vinden. Hier zetten we een beeld van acteur Bert Huysentruyt tegenover in winterjas en vol ijspegels.
logo

Rebranding doorgetrokken tot in de alle geledingen van het bedrijf

Die beelden en visuals werkten we uit en integreerden we in de totale rebranding. We zetten onze schouders onder:

  • een nieuw logo samen met een frisse huisstijl
  • een nieuwe website
  • e-mailhandtekening
  • visitekaarten
  • groentenkaarten
  • templates
  • offertemappen
  • e-mailtemplate
  • ...

We organiseerden een fotoshoot gericht op de beelden voor de branding geregisseerde fotoshoot met modellen, visagie, styling (met als model de acteur Bert Huysentruyt).

En ook een fotoshoot met de interne medewerkers, op kantoor.

Waar kun je de nieuwe huisstijl en branding nu zoal zien?

Niets is belangrijker dan consistentie en herhaling als het op branding aankomt. De visuele stijl en boodschappen die we uitwerkten, zijn dan ook werkelijk zichtbaar in alles wat Sofatech doet:

  • op de nieuwe website www.sofatech.be
  • in de belettering op wagens, in de traphal tot een lichtbak aan het gebouw toe
  • in alle onlinemarketinguitingen: brandingcampagnes, marketingplan, tijdelijke campagnes rond hun aanbod en diensten en zelfs in hun HR-campagnes op Facebook, Linkedin en Google (met zoek- en displaycampagnes)

Rebranding: ook voor de werknemers

De nieuwe branding reikt zelfs verder dan de communicatie naar de klanten. Sofatech tekende ook in voor een sterke set employer branding.

Terecht, want je personeelsleden zijn je beste ambassadeurs naar je klanten. De werknemers werden dan ook getrakteerd op een geschenkenset met:

  • gepersonaliseerde Sofatech-sokken
  • gepersonaliseerde doppers (waterflessen)
  • hemden en polo's
  • weekendtassen

Deze set wordt overigens ook ingezet als onboardingpakket om nieuwe krachten in het bedrijf te verwelkomen.

We zijn heel tevreden van het resultaat. Door allereerst die ‘net andere insteek dan andere IT-bedrijven’ en daarbij de correcte opvolging zijn we tot een heel mooi resultaat gekomen.

logo

Isabelle, zaakvoerder

Rebranding doorgetrokken tot in alle geledingen van het bedrijf

Onze samenwerking met Sofatech is bovendien een ongoing partnership.

Onlangs gaven we onze touch aan de relatiegeschenken voor de klanten van Sofatech, dat werd iets met chocolade: Chocosticks - inspelend op de Chocolate Fridays waarmee ze het einde van de werkweek altijd smaak geven!

collage

Interesse in
een totale rebranding?

Bel ons op +32 51 69 66 45 of mail naar info@ntriga.be