Waarom je direct aan de slag moet met Google Analytics 4

25
Nov

Waarom je direct aan de slag moet met Google Analytics 4

25 Nov

Recent heeft Google de grootste update sinds jaren uitgerold: Google Analytics 4.
In dit artikel leggen we uit wat dit precies is en waarom je hier direct mee aan de slag moet gaan.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. Het introduceert een heel nieuw gegevensmodel dat compleet los staat van het oude model. Als je een Google Analytics 4 property aanmaakt, dan zal je dus ook zonder je statistieken beginnen die je had verzameld onder het vorige model. Het is daarom handig om zo snel mogelijk te beginnen, zodat je direct kan beginnen met het verzamelen van data.  

Wat is er nieuw?

Met Google Analytics 4 kan je website en app bijhouden in dezelfde property. De data uit beide bronnen wordt naadloos met elkaar verbonden zodat je waardevolle inzichten kunt opdoen. Heb je geen app? Dan kan je nog steeds Google Analytics 4 gebruiken. Je kan dan direct profiteren van onder meer:

  • Diverse gebeurtenissen zoals downloads, zoekopdrachten, scroldiepte bijhouden en videotracking kunnen automatisch worden bijgehouden.
  • Prestaties bijhouden over meerdere domeinen (cross domain tracking) is makkelijker.
  • Doelgroepen zijn makkelijker in te stellen en te segmenteren.
  • Continue machine learning voor meer inzicht in je data.
  • Makkelijk eigen rapporten aanmaken.
  • Snellere en meer flexibele rapportage door het op gebeurtenissen gebaseerde model.
  • BigQuery integratie mogelijk.

In de toekomst zal Google Analytics 4 vermoedelijk nieuwe updates krijgen die niet verschijnen voor het vorige model.

 

Zijn er ook nadelen aan Google Analytics 4?

De overgang naar Google Analytics is niet makkelijk. Niet alleen de interface is helemaal anders, maar ook conversietracking en tal van andere zaken zijn veranderd:

  • De mogelijkheden voor filters zijn (nog) zeer beperkt: je kunt enkel intern verkeer uitsluiten.
  • E-commerce tracking is lastiger geworden.
  • Doelen aanmaken gaat niet meer zonder Google Tag Manager of handmatige tagging.
  • Opties om Google Analytics met Data Studio dashboards te gebruiken zijn nog beperkt.
  • Statistieken als bouncepercentage (vervangen door betrokkenheidspercentage), pagina's per sessie en uitstappercentage zijn er niet meer.

Vermoedelijk zal voor het grootste gedeelte van de minpunten in de toekomst nog wel een oplossing of alternatief komen. Daarnaast heeft Google Analytics 4 wat ons betreft voldoende voordelen die rechtvaardigen om direct ermee aan de slag te gaan. Niettemin raden we wel aan om te kiezen voor een dual setup waarbij Universal Analytics en Google Analytics 4 naast elkaar draaien. Op die manier kan je profiteren van de voordelen van beide systemen.

 

Houdt Universal Analytics op te bestaan?

Google Analytics 4 zal de nieuwe standaard worden. Momenteel is het nog mogelijk om nieuwe Universal Analytics properties (ook wel UA-properties genoemd) aan te maken. Google raadt zelfs aan om beide systemen naast elkaar te draaien. Voor nieuwe gebruikers wordt Google Analytics 4 al standaard aanbevolen. In eerste instantie is zelfs de optie voor het aanmaken van een UA-property niet direct zichtbaar. Via de geavanceerde instellingen kun je echter alsnog een UA-property aanmaken.

De verwachting is dat Google de oude versie op de lange termijn gaat uitfaseren. Als we kijken hoe Google dit met hun andere producten heeft aangepakt, zal dat vermoedelijk nog wel even duren. De verwachting is dat het oude model tot minstens 2022 nog support en updates zal krijgen. Niettemin is het verstandig om toch alvast te beginnen met Google Analytics 4.

 

Hulp nodig met Google Analytics 4?

Wil je upgraden naar Google Analytics 4? Wij helpen je graag met het instellen hiervan zodat jij zo snel mogelijk kan profiteren van de nieuwe mogelijkheden. Daarnaast kunnen we rapporten op maat maken zodat je snel aan de slag kunt met je data. Liever een dashboard? Geen punt: wij upgraden jouw Data Studio dashboard naar Google Analytics 4. Vul het formulier hieronder in en wij nemen spoedig contact met je op.