Clubhouse: is het interessant voor ondernemers?

11
Mar

Clubhouse: is het interessant voor ondernemers?

11 Mar

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een audio-only app waarbij je telefoongesprekken kan meeluisteren van anderen. Het brengt twee werelden samen, die van de podcast en de lezingen. Uiteraard is het volledig legaal en mensen kunnen niet zomaar willekeurige telefoongesprekken afluisteren. De gebruikers kiezen er dus zelf voor om hun telefoongesprek openbaar te maken.

Naast meeluisteren is het ook mogelijk om mee te doen. Steek je virtuele hand op en wie weet geven de gesprekspartners jou dan ook het woord. Op die manier kan je interessante gesprekken en discussies krijgen.

Alles in Clubhouse werkt volledig live. De gesprekken worden niet opgenomen door de app en verdwijnen dus zodra het gesprek over is. Niettemin is het een peulenschil om dit via andere apps te doen, dus verwacht niet dat gesprekken nooit meer zijn terug te halen.

 

Hoe werkt de app?  

  1. Wanneer je de app voor het eerst open zie je een scherm waar je je gegevens moet ingeven.
  2. Nu sta je bij Clubhouse op de wachtlijst.
  3. Als je iemand kent die reeds lid is kan die persoon jou uitnodigen (ieder lid heeft twee uitnodigingen).
  4. Nu ben je officieel lid van Clubhouse en kan je genieten van al wat de app te bieden heeft. 
  5. Ze zullen jouw interesses vragen, waar ze dan op basis van die interesses suggesties geven om gesprekken van mee te luisteren. Deze komen op jouw 'feed' terecht, die pagina kan je vergelijken met de 'voor jou' pagina van TikTok.

 

Je kan live gesprekken beluisteren die plaatsvinden in verschillende ‘rooms’ waarvan sommigen voor iedereen toegankelijk zijn en andere privé staan. In deze tijden heeft de digitale wereld ons allen dichter bij elkaar gebracht. De app komt dus op het juiste moment want we zitten allemaal binnen en snakken naar sociaal contact.

a new social media app that is about to change the game

Wat maakt Clubhouse nu zo speciaal?

De app is momenteel alleen voor iPhone beschikbaar maar een Android-app is in ontwikkeling. De ontwikkelaars willen langzaam opschalen in het aantal servers alsook het aantal gebruikers. Je kan de app louter gebruiken als je uitgenodigd wordt door een al geregistreerd lid. Het voelt dus aan als iets exclusief.

Begin dit jaar heeft Clubhouse een enorme boost gekregen doordat bekende Amerikanen (denk maar aan Elon Musk, Oprah Winfrey, …) de app gingen gebruiken, en dit dan ook deelden op hun andere mediakanalen. Als je zelf toegang hebt gekregen, of bent uitgenodigd, voor de app kan je twee mensen uitnodigen. Je kan deze versturen naar mensen naar keuze.

Is Clubhouse interessant voor ondernemers en bedrijven?

Ja, Clubhouse kan enorm handig zijn voor marketeers en zelfstandige ondernemers waar je je kennis kan delen, je netwerk verruimen, onderzoek op uitvoeren maar het is ook een manier om gezellig te communiceren met je vrienden/collega’s. De gesprekken verlopen volledig live, als je vragen hebt kan je jouw virtuele hand opsteken waardoor er ruimte is voor discussie. Dat op zijn beurt dan weer leidt tot kennisdeling.

Clubhouse levert authentieke gesprekken op en biedt daardoor enorm veel kansen voor marketeers en ondernemers. Momenteel zijn er nog geen advertentiemogelijkheden. Maar vermoedelijk zal het niet lang meer duren voordat zoiets wordt toegevoegd.