marketing

Heb jij jouw marketing planning voor 2024 klaar?

Succes komt niet vanzelf, je moet het goed plannen

Een nieuw jaar, nieuwe goede voornemens. Plannen en intenties krijgen nu massaal vorm. Heb jij jouw marketingplanning voor 2024 al opgesteld? Nee? Niet zeker waarom je dat zou doen? Wij leggen je graag uit waarom je hier maar beter eens bij stilstaat. Hoe je eraan begint? We zetten je op weg met onze gratis template. 

stap 1:

stel doel(groep)en en bepaal de juiste richting

De kern van een degelijk plan (welk plan dan ook) is steeds een duidelijk doel. Wat wil je bereiken en wat zijn de stappen op weg daarheen? Enkel zo bouw je een goed plan op. 

Mogelijke doelen zijn:
  • Meer mensen bereiken
  • Meer verkoop genereren
  • Een nieuwe markt aanboren
  • Een nieuw product/dienst in de kijker zetten 
Hoe ga je die doelen bereiken? 

Neem nu het eerste doel: “ik wil meer mensen bereiken”. Dat kun je op meerdere manieren bereiken:

  • Meer kanalen aanboren (sociale media, website, podcast, nieuwsbrief, eigen magazine, externe printmedia, radio …).
  • Eigen content opstellen (blogs, podcast, video …).
  • Adverteren, om zo specifieke doelgroepen te bereiken. 
  • Inzetten op SEO, om ook organisch meer zoekverkeer te bereiken. 
  • Je communicatiefrequentie opkrikken met een strakker communicatieplan. 
Dus... enkel wanneer je weet
  1. wat je doelen zijn
  2. en hoe je die kan bereiken

Dan pas kun je een onderbouwde planning opmaken. 

heb je marketingstrategische hulp nodig? we bekijken het samen!

stap 2:

kies de juiste kanalen

Je hebt een doel, een middel, maar nu moet je nog de juiste kanalen bepalen. Zeker op gebied van (digitale) marketing heb je zicht over een zeer uitgestrekt landschap aan kanalen. Denk maar aan de vele opties op sociale media alleen al:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Pinterest
  • Instagram
  • Instagram Threads
  • X
  • TikTok
  • Whatsapp
  • Snapchat
  • Reddit
  • Twitch
En dan heb je nog
  • Websites: uiteraard jouw eigen website, maar ook die van partners, leveranciers, media … 
  • Blog: opnieuw: je eigen blog, een externe blog-website (medium, Tumblr, blogger, LinkedIn articles…) of de blog van een partner. 
  • Podcasts of radio, televisie, visuele reclame? 
  • Wil je adverteren? Doe je dat in de media, op Google, met sociale media? Zet je remarketing op? 
  • Video: lang (op YouTube of Vimeo) of kort (voor Reels, stories, TikTok).
  • Email: kies je voor een custom oplossing of een (gratis) alternatief (denk aan MailChimp, MailerLite of MailCoach). 
Keuze zat!

Maar weet je ook welke kanalen relevant zijn voor jouw doelgroep? Waar bevindt jouw (ideale) klant zich? Weet je waar je hen kan bereiken? Breng dit in kaart vooraleer je planning op te maken.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Weet je niet waar je jouw doelgroep kan bereiken? Onze marketeers helpen je graag bij het maken van de juiste keuzes.

stap 3:

bepaal een realistisch budget

Marketing? Daar hebben we geen geld voor!

Toch hoeft een marketingcampagne niet altijd duur te zijn. Je zet goed gemikte advertenties op met een beperkt mediabudget. Alleen moet je weten wat je doet, én gerichte keuzes maken. 

Bovendien onderneem je verschillende zaken ook zonder mediabudget. Alleen moet je wel beseffen: tijd kost ook geld. Spendeer je vele uren aan het schrijven van content? Dan zijn dit uren die je niet kon spenderen aan facturatie, sales of andere zaken die wel rechtstreeks geld opleveren.

"Een goede marketingcampagne hoeft niet te staan of vallen met een groots budget, maar je moet het wel bewust en gericht inzetten."


Onze marketeers kunnen je een deskundig opgebouwde inschatting bezorgen, zodat jij makkelijk de juiste keuzes kan maken. Wij halen het maximale uit jouw budget.

stap 4:

een communicatiestrategie vastleggen

Doel? Check  check

Kanaal? Dubbel Check  check

Budget bepaald? Triple Check  check

Je kan eraan beginnen. Het is tijd om jouw planning in te kleuren. Begin met de grote lijnen:
  • Heb je bepaalde acties te communiceren? Denk aan: beursdeelnames, lanceringen nieuwe producten/diensten, een kortingsperiode … Duidt die meteen aan op de planning. 
  • Zijn er belangrijke momenten in jouw branche bijzonder populair? Denk aan de vakantieperiodes, piekmomenten, traditionele kortingsperiodes etc. In de bouwsector zijn volgende momenten traditioneel belangrijk: Batibouw kortingsacties, Piekmoment net voor het bouwverlof, Het bouwverlof, De eindejaarsperiode, enzomeer.
  • Zijn er praktische zaken die gecommuniceerd moeten worden? Heb je collectieve sluitingen? Zijn er bepaalde deadlines die je klanten moeten respecteren (lever je zaken aan voor de eindejaarsfeesten, maar hebben die een levertermijn waar je klanten aan moeten herinnerd worden?)
  • Haak je graag in op bepaalde actuamomenten? Duidt ze meteen aan op de kalender. Valentijn, Internationale dag van de huisarts, World Chocolate Day … noem maar op! Hou bovendien zeker ook altijd rekening met echte actualiteiten waarop je wil inspelen, maar die niet in te plannen zijn. Een te volle kalender laat geen beweegruimte toe.

Weet bovendien dat je best achteruit plant. Heb je een event op 20 augustus? Zet dat dan niet op 20/8 op de planning. Je hebt uitnodigingen te versturen, voorbereidingen te maken, communicatie te plannen, ads op te zetten … Plan dus retroactief en zorg dat je steeds genoeg marge hebt om niet van deadline naar deadline te hoppen. Bouw rust in voor jezelf! 

ga meteen aan de slag: 

download onze gratis template voor 2024!

Wil je er meteen invliegen, maar weet je niet hoe? We maken het je gemakkelijk met onze gratis template voor 2024. Begin maar met uittekenen van die strategie! 

start nu met deze gratis marketingtemplate / contentplanningtemplate