Case Study MSC | Ntriga Digital solutions partner

MSC

Een NGO de visibliteit
geven die het verdient

Doelgerichte social media marketing.

MSC staat voor Marine Stewardship Council. Deze non-profitorganisatie zet zich sinds 1997 in voor een duurzamere visvangst en goed beheer van het leven in onze oceanen. Je herkent hun gecertificeerde producten (duurzaam gevangen vis, schelp- en schaaldieren) aan het blauwe label op de verpakking. Ondanks deze rijke traditie blijft de organisatie en haar label nog een nobele onbekende voor (te)veel Belgen.

Om hun nobele doelen kracht bij te zetten en meteen ook bestaande misvattingen rond de duurzaamheid van tonijn de wereld uit te helpen, deed MSC een beroep op Ntriga. Samen met ons zusterbedrijf Maquina werkten we een passende campagne op sociale media uit.

Sociale media als strijdtoneel

“Tonijn is niet per definitie een bedreigde diersoort en met een gerust hart te serveren, wanneer de verpakking het blauwe MSC label afficheert.” Dit was de insteek van de campagne. Waar je dit soort gevoelige thema’s het best aankaart? Daar waar mensen hun meningen doorgaans graag ventileren: op sociale media. Via een uitgekiende strategie, met een aantrekkelijke slogan en mooie beelden, wilden we iedereen die van lekker eten houdt duidelijk maken dat je best wel af en toe tonijn mag eten.

5 herkenbare mythes rond tonijn werden tijdens deze campagne getackeld. Zo gaven we de consument een andere ‘blik op tonijn’.

Lukraak wat posts in elkaar flansen en online gooien is niet meteen een garantie op succes, zeker niet bij een gevoelig onderwerp. Daarom gingen we planmatig tewerk. Een sprekende campagne waarin vijf korte video’s telkens één mythe rond tonijn behandelden. Enkele voorbeelden waren: “Is duurzame tonijn altijd duurder?” of “Kan je zeker zijn dat tonijn duurzaam gevangen werd?”

Deze video’s werden in een uitgebreide content calendar afgewisseld met professionele recepten met duurzaam gevangen tonijn, vragen naar het publiek en een aantal longreads die de werking en missie van MSC uit de doeken doen. Tot slot benadrukten we de gezonde aspecten van tonijn aan de hand van een aantal leuke visuals.

Goedgemikte advertenties

Facebook en Instagram zijn de belangrijkste sociale mediakanalen voor MSC. Beide platformen worden echter beheerd door hun mysterieuze en ondoorgrondelijke algoritmes. Die zorgen ervoor dat merken steeds moeilijker hun publiek bereiken op organische manier. Daarom ondersteunden we alle boodschappen met een gerichte advertentiestrategie.

Een aantal uitgekiende doelgroepen kregen een passend budget om hen op het beste moment te bereiken met een boodschap die hen aanspreekt en aangepast was aan het platform waarop ze gepost werden. Tot slot werd de campagne ondersteund door een campagne via Google Display. Die zorgde ervoor dat de campagnebeelden verspreid werden over het web. Bij dit alles moest natuurlijk te allen tijde rekening gehouden worden met de gevoeligheden van de doelgroep en de culturele verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië.

Wat leverde dit nu op? De naakte cijfers!

De intensieve werking op Facebook zorgde voor een stijging van maar liefst 900% in organisch bereik op dit platform ten opzichte van de maand ervoor. Dit bewijst dat je met de juiste content nog steeds een groot bereik kan bewerkstelligen op Facebook. Dit werd echter vlot doorgetrokken naar de website. Bovendien was net geen 80% van die bezoekers aantoonbaar afkomstig van onze content, hetzij Instagram, Facebook of Google ads. Tot slot bewijzen het dalende bounceratio dat die bezoekers bovendien ook nuttige acties verrichtten op de website van MSC.

900%
meer organisch bereik op Facebook
920%
meer bezoekers op de Belgische webstek
t.o.v. het jaar ervoor tijdens de campagne
14.20%
van die bezoekers komen via social media
+ net geen 30% via de Google Ads
45.58%
lagere bouncerate
t.o.v. het jaar ervoor tijdens de campagneperiode

Hulp nodig bij een doelgerichte sociale mediacampagne?

Neem contact op met Ntriga.