marketing

Tips om aan de slag te gaan met Google Analytics 4

Google Analytics zoals we het kennen stopt ermee op 1 juli 2023 en wordt vervangen door Google Analytics 4. In onze eerdere blog lees je wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Universal Analytics en Google Analytics 4. In deze blog geven we tips mee om direct aan de slag te gaan met Google Analytics 4.

Tip 1: Schakel zo snel mogelijk over

Google Analytics 4 is niet compatibel met Universal Analytics. Je zult dus weer helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data. Aangezien Universal Analytics stopt per 1 juli 2023, raden we aan om in ieder geval voor 1 juli 2022 over te stappen op Google Analytics 4. Je kunt daardoor direct beginnen met jaar-op-jaar vergelijkingen.

Als je last hebt van seizoensschommelingen, dan heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een periode met bouwverlof te vergelijken met bijvoorbeeld september waarin alles weer wordt opgestart. Het is dan zinvoller om september 2023 te vergelijken met september 2022. Als je dat wilt doen, dan moet je uiterlijk 1 juli 2022 al beginnen met Google Analytics 4.

Tip 2: Maak een export van je data

Na 1 juli 2023 kan je de tot dan verzamelde data in ieder geval nog tot 6 maanden daarna bekijken. Uiteindelijk zullen alle Universal Analytics rapporten volledig verdwijnen. Ook zal je data niet meer beschikbaar zijn via de API. Als je de dashboardtool Data Studio gebruikt, dan zal dus ook hier je data volledig verdwijnen.

Google Analytics 4 start met een volledig schone lei: je data uit de voorgaande jaren zal hierin niet zichtbaar zijn. Wil je toch je historische gegevens behouden, dan moet je nu alvast een plan maken om je data te back-uppen. Ntriga kan je hierbij helpen. We exporteren al je data naar een pdf of Excel. En we maken rapporten met jaar-, kwartaal- en maandoverzichten zodat je alles makkelijk kunt vergelijken. Ook kunnen we je Data Studio upgraden naar Google Analytics 4.

Tip 3: Let op de verschillen tussen UA en GA4

Een aantal zaken worden anders gemeten in Google Analytics 4. Sommige statistieken zijn verdwenen, en daar zijn weer andere statistieken voor in de plaats gekomen. Als je bijvoorbeeld het aantal sessies van Universal Analytics vergelijkt met het aantal sessies in Google Analytics 4, dan zie je dat deze behoorlijk kunnen verschillen. Dit komt omdat dit anders wordt gemeten. In de tabel hieronder lijsten we de belangrijkste verschillen tussen UA en GA4 op.

Universal Analytics Google Analytics 4
Bouncepercentage
Het percentage bezoekers dat de website direct weer verlaat zonder interactie met de website.

Bouncepercentage & Betrokkenheidspercentage
Het nieuwe bouncepercentage meet het percentage van de sessies zonder engagement.

In GA4 wordt de engagement/betrokkenheid van bezoekers gemeten: dit zijn sessies die langer dan 10 seconden duren, waarin een conversiegebeurtenis plaatsvindt, of die ten minste 2 pagina- of schermweergaven opleveren.

Conversies
Het aantal behaalde doelen. UA telt slechts één conversie per sessie voor elk doel. Als een gebruiker het formulier dus 2 keer inzendt tijdens dezelfde sessie, wordt er slechts 1 conversie geteld.
Conversies
Het aantal behaalde doelen. GA4 telt elke instantie van de conversiegebeurtenis, ook als dezelfde conversiegebeurtenis meerdere keren wordt geregistreerd tijdens dezelfde sessie. Als een gebruiker het formulier 2 keer inzendt tijdens dezelfde sessie, worden er dus 2 conversies geteld.
Gebruikers
Totaal aantal gebruikers
Gebruikers
Aantal actieve gebruikers. Actieve gebruikers zijn mensen die de website voor het eerst bezoeken of terugkerende bezoekers die minstens 10 seconden op de website bleven of minstens 2 pagina's bekeken.
Gebeurtenissen
Het aantal keer dat een gebeurtenis die je hebt ingesteld heeft plaatsgevonden
Gebeurtenissen
Het aantal keer dat er een actie plaatsvindt op de website. Onder acties worden ook paginaweergaven gerekend. Als je scroll tracking hebt ingesteld, dan worden hiervoor ook gebeurtenissen aangemaakt.
Gem. tijd op pagina
De gemiddelde hoeveelheid tijd dat bezoekers en opgegeven pagina of scherm, of reeks pagina's of schermen hebben bekeken. Deze berekening houdt geen rekening met de tijd die is besteed op de laatste pagina van een bezoek.
Gem. betrokkenheidsduur
Gemiddelde tijdsduur dat de app zich op de voorgrond bevond of de website focus had in de browser.
Gem. sessieduur
De gemiddelde duur van een sessie, gebaseerd op de tijd tussen de eerst interactie en de laatste interactie van een sessie. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de tijd die wordt doorgebracht op de uitstappagina, omdat er na die pagina geen bijgehouden paginaweergave is.
Gem. betrokkenheidsduur per sessie
Duur van gebruikersengagement per sessie. Hierbij wordt wel rekening gehouden met de tijd die wordt doorgebracht op de uitstappagina.
Paginaweergaven
Hoe vaak een pagina wordt weergegeven
Weergaven
Het aantal keer dat een gebruiker de pagina heeft gezien. Herhaalde weergaven van één pagina of scherm tellen ook mee.
Unieke paginaweergaven
Totaal aantal bekeken pagina's zonder herhaalde weergaven door dezelfde gebruiker.
Bestaat niet in GA4
Sessies
Een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op de website.
  • Als een gebruiker terugkeert na minstens 30 minuten niet actief te zijn geweest op de website, wordt een nieuwe sessie gestart.
     
  • Als de gebruiker om middernacht op de website is, start er een nieuwe sessie.
     
  • Als een gebruiker op de website nieuwe campagneparameters ophaalt, start er een nieuwe sessie

Sessies
Wordt geteld als een gebruiker de website of app gebruikt. Maar wordt iets anders gemeten:

  • Als een gebruiker terugkeert na minstens 30 minuten niet actief te zijn geweest op de website, wordt een nieuwe sessie gestart. (hetzelfde als UA)
     
  • Sessies worden niet opnieuw gestart om middernacht of als er nieuwe campagneparameters worden aangetroffen.
     
  • Als een gebruiker een tabblad open heeft staan, en later terugkeert naar dit tabblad zonder de pagina te herladen, dan wordt dit geteld als nieuwe sessie.

 

Whitepaper aan de slag met GA4

Onze gratis GA4 whitepaper staat boordevol tips om direct aan de slag te gaan. We leggen de verschillen tussen de oude en nieuwe versie uit. Bovendien geven we een handig stappenplan mee waarmee je direct aan de slag kunt met GA4.

Hulp nodig met Google Analytics 4?

Onze webanalytics experts helpen je graag met het configueren van Google Analytics 4 zodat jij zo snel mogelijk kan profiteren van de nieuwe mogelijkheden. We kunnen je ook helpen bij het exporteren van je oude data zodat deze niet verloren gaat. Liever een dashboard? Geen punt: wij upgraden jouw Data Studio dashboard naar Google Analytics 4. Vul het formulier hieronder in en wij nemen spoedig contact met je op.

Wij helpen jou overstappen naar GA4