marketing

Online gedrag, man versus vrouw

Wat is het verschil tussen het online gedrag van een man en een vrouw? Is het iets om rekening mee te houden? In deze blog leggen we het online gedrag uit tussen beide en op welke aspecten je dus kan inspelen bij een man en vrouw.

Usability - verschil in online gedrag tussen man en vrouw

Een niet zo onlogische vraag, is er een verschil in online gedrag tussen mannen en vrouwen? Het antwoord is: JA! Wanneer mannen een website bezoeken gaan zijn heel doelgericht op zoek, een beetje vergelijkbaar zoals hoe een man een winkel bezoekt. Hij bezoekt de website met één doel, hetgene vinden waarnaar hij op zoek is. Een vrouw vertoont een meer emotioneel zoekpatroon en gaat vaak op zoek naar inspiratie. 

Vanwaar het verschil?

Het mag dan wel weer als een cliché klinken, het komt voort uit een aantal evolutionaire verschillen tussen man en vrouw. Een man is van nature uit zelfbewuster, onafhankelijker en bereid om meer risico te nemen dan een vrouw. In hun aankoopgedrag zullen zij ook sneller overgaan tot een online aankoop. Vrouwen maken hun keuze op basis van aangeboden informatie en minder snel op vlak van eigen opinie.

Attitude tegenover winkelen

Mannen (de meeste toch onder ons) hebben van nature uit minder behoefte aan shoppen (zowel online als offline) in het algemeen, mannen gaan enkel winkelen indien zij iets nodig hebben. Vrouwen zien winkelen als een leuke vrijetijds activiteit.

"Voor mannen is winkelen een opdracht, een taak, voor vrouwen is het een vorm van ontspanning en plezier."

Hoe beantwoord je dit online verschil?

Mannen

Om de mannelijke gebruikers op jouw website optimaal te bedienen zorg je het best voor een efficiënte websitestructuur. De mannelijke gebruiker dient in 2 tot maximaal 3 stappen te vinden waarnaar hij op zoek is, zoniet treed een grote mate van frustratie op. Online frustratie = afhaken - website sluiten. Zorg voor een goede zoekfunctie en duidelijke navigatie.

Vrouwen

De vrouwelijke gebruikers worden echt enthousiast van een  overzichtelijke en inspirerende webomgeving. Zorg dat je de vrouwelijke gebruikers kan inspireren via een online blog, via voorbeelden, opsommingen met ideeën, ... . Kortom, overtuig je vrouwelijke bezoekers door ze te inspireren met informatie. 

Wens je meer informatie over usability en user experience?