marketing

De impact van privacy op je digitale marketing in 2022

Sinds de invoering van de GDPR wetgeving in mei 2018 is privacy een hot topic. Vooral in Europa. Veel bedrijven hielden hun hart vast bij de invoering van deze wetgeving, maar de gevolgen leken beperkt voor digitale marketing. Dat verandert nu. Voor het eerst beginnen bedrijven de gevolgen van deze verhoogde druk op privacy te voelen. De afgelopen maanden lijkt alles in een serieuze stroomversnelling te zijn gekomen.

Wij zetten alles voor jou op een rijtje. Ben je ook benieuwd wat 2022 op het gebied van privacy voor jou in petto heeft? Lees dan snel verder!

Duizenden targetingopties zijn geschrapt

Facebook is begonnen met het schrappen van duizenden targetingopties voor haar advertenties. Volgens hen gaat het om interesses van gebruikers binnen persoonlijke onderwerpen, zoals gezondheid, politieke voorkeur of seksuele geaardheid. Maar toch zien we dat er ook een hele hoop algemenere interessevelden verdwenen.

In onze vorige blog kan je hier meer over lezen. Je ontdekt er ook wat LinkedIn ondernam en ontdekt wat nog op stapel staat.

Google gaat je cookiebanner controleren

Huh wat? Ja, je leest het goed. Heb je een Google Ads campagne lopen en gebruik je remarketing? Dan krijg je binnenkort controle van Google. Een interessante en ietwat verbazende zet van de zoekgigant, maar ook niet geheel onverwacht.

Google ligt al een tijdje onder vuur, vooral in kader van de GDPR wetgeving, omdat ze persoonlijke gegevens verzamelen om zo jouw profiel vorm te geven. Dit gebruiken ze dan om gerichte advertenties mogelijk te maken (en zo geld te verdienen). Google moest dus ingrijpen. Naast andere GDPR-maatregelen, zijn ze dus nu ook begonnen met het scannen van (de website van) hun adverteerders, om zichzelf beter in te kunnen dekken.

Google controleert nu dus of je:

  • Een cookiebanner op je website hebt, waarmee je toestemming vraagt om gepersonaliseerde advertenties aan gebruikers te tonen;
  • Jouw gebruikers op de juiste manier hierover informeert, in lijn met de GDPR.

En wat als je niet voldoet? Google laat direct zien dat ze het serieus menen: als ze problemen detecteren en je deze niet oplost binnen een termijn van 7 weken, dan kunnen je advertenties direct gestopt worden.

Hoe je dit kan oplossen, moet je eigenlijk zelf uitzoeken. Aangezien elke website anders is, geeft Google geen kant-en-klaar stappenplan mee… Je vindt wat algemeen advies op de nieuwe website cookiechoices.org, maar meer ook niet. Twijfel je over hoe je hiermee aan de slag moet gaan? Neem dan contact met ons op, en dan zoeken wij naar een oplossing.

Anti-tracking en cookieless advertising

Cookies vormen al jaren een belangrijk onderdeel van succesvol online adverteren. Met dit stukje code kun je namelijk veel te weten komen over gebruikers op je website. Zo kan je gerichter adverteren. Maar net die persoonlijke aanpak van cookies, zorgt ervoor dat ze al een tijdje onder druk staan.

In 2019 schreven we al over enkele grote anti-tracking updates van onder meer Safari. Die maken het lastiger om het succes van je campagnes te meten. Ondertussen rijst steeds vaker de vraag of adverteerders nog wel cookies mogen gebruiken. 

Momenteel lijkt er vanuit de GDPR nog geen directe noodzaak om over te stappen op ‘cookieless advertising’. Toch blijven cookies bij adverteren onder vuur liggen. Zelfs Google wil in 2023 met hun webbrowser Chrome volledig stoppen met “third party cookies”.

Update: de Belgische toezichthouder heeft aangekondigd om van cookies een prioriteit te maken in 2023.

Een alternatief voor adverteren met cookies is ‘contextuele advertising’. Verschillende factoren, zoals de content op de webpagina of je locatie, bepalen welke advertenties je te zien krijgt. Het wordt dus belangrijker om jouw doelgroep goed te onderzoeken en te weten waar ze zich in interesseren en wat leeft bij hen. Op die manier kan je ook goede resultaten blijven boeken, zonder cookies.

Maar Google heeft toch Europese servers?

De oplossing lijkt simpel; Google heeft Europese servers. Waarom slaan ze Europese gegevens niet gewoon hier op? Daarmee is het probleem opgelost, toch? Helaas is het niet zo simpel, omdat Google een Amerikaans bedrijf is en blijft. De data zal altijd bereikbaar zijn voor hun medewerkers, en trouwens ook voor de Amerikaanse overheid. Google ondernam al technische- en organisatorische maatregelen om Europese data te beschermen tegen inzage door de Amerikaanse overheid, maar er wordt nog onderzocht of die voldoende zijn.

Zorg voor een back-up plan!

De kans bestaat dus dat je binnenkort niet meer kan rekenen op Google Analytics om te zien hoe jouw website het doet. Wij raden aan om niet te wachten tot het te laat is en een alternatief klaar te houden. Als je nog op zoek moet naar een alternatief, dat moet implementeren en leren kennen op het moment dat Europa Google Analytics verbiedt, dan ben je te laat.

Daarom zijn wij bij Ntriga al een tijd druk bezig met het onderzoeken en testen van verschillende alternatieven. Wil jij ook voorbereid zijn? Neem dan contact op. Dan kijken we samen naar de juiste oplossing voor jouw situatie.

Hulp nodig bij jouw actieplan?