Contentmarketing trends voor 2020

Contentmarketing trends voor 2020

01
Jul

Contentmarketing trends voor 2020

01 Jul

Aan de slag met contentmarketing? Bekijk onze tips

Aan de slag met contentmarketing? Bekijk onze tips

Contentmarketing is een krachtig wapen om awareness, engagement en traffic te creëren op jouw kanalen. Alles wat je voor de communicatie van je bedrijf doet, is contentmarketing. In dit artikel leggen we uit hoe je hiermee aan de slag gaat en geven we een overzicht van de contentmarketing trends van dit moment.

Denk aan je doelgroep

Als je wilt starten met het creëren van content, is de eerste stap nadenken voor welk kanaal je die content maakt. Er is veel verschil tussen het schrijven van een Facebook-post of het maken van een promovideo. Dit moet je bepalen aan de hand van jouw doelgroep. Het is vanzelfsprekend dat de content je doelgroep moet interesseren. Een creatie is pas relevant wanneer het emoties boven haalt en een antwoord biedt op de vragen die ze hebben. Het maakt daarbij niet uit of je je richt op bedrijven of consumenten. Je moet altijd je boodschap aanpassen aan je doelgroep. 

Meest effectieve vormen van contentmarketing voor de B2B-sector (bedrijven):

  • Blogs
  • Webinars
  • Case studies
  • White papers
  • Videomarketing

Meest effectieve vormen van contentmarketing voor de B2C-sector (consumenten):

  • Online nieuwsbrieven
  • Blogs
  • Interviews
  • Afbeeldingen en videomarketing
  • Sociale media
  • Infographics
  • Checklists

Wat levert het op?

Het is belangrijk dat jouw content de klant verder helpt. Klanten onthouden relevante content veel beter. Daarnaast zorgt het voor een positieve bijdrage aan het beeld dat zij hebben van jouw merk. 

Ook wat betreft verkeer legt het je zeker geen windeieren. Goede contentmarketing zorgt voor een groter bereik en meer verkeer naar je website. Het levert meer interactie op en maakt van je klanten ambassadeurs. Mensen praten graag over dingen waar zij enthousiast over zijn. En al die likes, berichten en reviews zijn behoorlijk goed voor jouw brand awareness en reputatie. 

Contentmarketingtrends voor 2020

Chatbots

Chatbots staan er om gekend om de customer service van een bedrijf over te nemen, maar dat is niet zo in alle gevallen. Zo zijn er bedrijven en merken die een chatbot gebruiken om hun product op een originele manier te verkopen. Zo gebruikt de Facebook-pagina van Op vakantie gaan een chatbot om mensen te inspireren om een vakantie te boeken bij één van hun partners.

Maar waarom zou je als bedrijf nu investeren in een chatbot? Ze reageren snel, verliezen hun geduld niet (in tegenstelling tot andere klantendiensten) en kennen de aankoopgeschiedenis van je klanten waardoor ze hen nog beter kunnen helpen. Door al deze voordelen verhoogt een chatbot de klanttevredenheid waardoor je betere feedback krijgt op sociale media en Google. En dat is bovendien weer goed voor je SEO.

Videomarketing

70% van de consumenten die online aanwezig zijn, deelt wel eens een video. Met video's kan je zeer diverse content maken waaronder product demo’s, beelden achter de schermen op events of op kantoor, 360° virtuele tours en interviews. Hierdoor leren klanten jouw merk op een hele andere manier kennen.

Meer dan 50% van de consumenten zegt dat een video hen geholpen heeft bij een aankoopbeslissing. Vooral op sociale media heeft videomarketing de overhand. Veel mensen vinden het kijken naar een video gemakkelijker dan het lezen van een uitgebreide review. Ook buiten social media neemt het belang van videomarketing toe. Zo zie je steeds vaker video's tussen de zoekresultaten verschijnen. Video's nemen bovendien meer ruimte in, waardoor ze meer opvallen.  Het is daarmee ideaal voor bedrijven om een nieuw publiek aan te boren. Tevens biedt het een nieuwe manier om content te delen met bestaande klanten.

Podcasts

Podcasts zijn over de jaren heen enorm populair geworden bij de consument. Het aantal luisteraars is de laatste 10 jaren verdriedubbeld. Het perfecte moment om een branded podcast te beginnen dus! Bij een podcast kun je het best focussen op één onderwerp, die binnen het expertiseveld van je merk ligt.

Zo heeft Microsoft een podcast genaamd ‘.future’, Sephora maakt ‘#LIPSTORIES’ en eBay legt je uit hoe je jouw eigen start-up kan beginnen in ‘Open for Business’.

Kwaliteit boven kwantiteit

Ondanks dat het een ongeschreven regel is binnen marketing, vergeten vele bedrijven het. Het kan dus niet genoeg benadrukt worden. Consistentie en kwaliteit zijn twee van de belangrijkste steunpilaren binnen succesvolle contentmarketing. De doelgroep mag niet bevangen geraken onder de (al dan niet) relevante content.

User generated content

User generated content, of UGC afgekort, is content die gecreëerd wordt door onbetaalde bijdragers. Die bijdragers kunnen fans zijn of gebruikers die jouw merk spontaan delen omdat ze er enthousiast van worden. Dit kan gaan om het delen van ervaringen, zoals het plaatsen van een foto van de maaltijd die ze net hebben besteld in een restaurant. Maar ook blogs en forums over bijvoorbeeld games en beautyproducten zijn vormen van UGC. 

Een ander goed voorbeeld is de hashtag #mytuimoment. Reizigers, die een reis geboekt hebben bij TUI, delen een foto op Instagram en gebruiken de hashtag. TUI betaalt deze mensen niet, maar genereert er wel content mee en krijgt veel gratis promotie. Daarbij delen ze regelmatig de beste reacties, waardoor nog meer mensen geneigd zijn om de hashtag te gaan gebruiken. 

TikTok

TikTok, die eerst werd gelanceerd als musical.ly, is een sociale media-app waar gebruikers video’s kunnen maken en iedereen ze kan delen. Je hoeft geen profiel te hebben om de video’s te kunnen bekijken.

Je kunt op 3 manieren inzetten op TikTok voor jouw merk:

  1. Je maakt een eigen kanaal en voegt relevante video’s toe;
  2. Je werkt met influencers die content maken voor je merk en het verspreiden naar het grote publiek;
  3. Je kan inzetten op advertising voor TikTok.

Op TikTok is er heel wat user generated content te vinden. Dit kan aangemoedigd worden door bijvoorbeeld het organiseren van een hashtag challenge. Dit houdt in dat je gebruikers aanzet om de strijd aan te gaan met andere gebruikers. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk unieke, grappige video’s te maken over het onderwerp van de hashtag.

Bekijk onze andere blog voor de meest creatieve voorbeelden om TikTok in te zetten!

Hulp nodig bij jouw contentmarketing?

Wij  creëren originele en kwalitatieve content op maat van jouw bedrijf en vooral op die van je doelgroep. Neem contact op via 051 69 66 45 of info@ntriga.be. Of vul het formulier hieronder in.